My Picture

hai. saya eju. saya blog pasal macam2 subjek dan peristiwa. menetap di London utk 9 bulan dan di Malaysia utk 3 bulan, setiap tahun sehingga 2015.

More about me»

tips kuruskan badan

this is an update from the 4th August post: diet program [link]


Seminggu je lagi untuk menggenapkan my 3-month diet program sempena summer holiday.
& alhamdulillah, aku da hilang almost 4kg. walaupun still kurang dari target, tapi sikit2 lama2
jadi bukit. insyaAllah aku akan teruskan program ni sampai target and lepastu, maintain. :)


so nak tau rahsianya?
if my kakak can lose 10kg in 6 months,
if I can lose 4kg in 3 months,
YOU can do it too! :)




1. Have strong determination

ini la tips yang paling utama. nak seribu daya, taknak seribu dalih.
kalau ada strong determination la baru kite boleh bersemangat untuk jadi konsisten.
timbang, tengok berat berapa, dan cakap kat diri sendiri, "I will never ever see this
figure on the scale again". :)


2. Consistency

disebabkan aku x guna apa2 ubat kurus, maka berat aku turun sikit-sikit je. kalau
makan pun, rasanya u won't lose 5kg in a week la. paling banyak pun 1kg per week
kot klu makan ubat. so jangan terburu-buru. be consistent. u can't expect utk jadi
kurus dalam masa seminggu je. make a table like mine (aku tiru akak aku punya table).
table ni la yang jadi penyuntik semangat aku setiap hari.


3. Don't weigh yourself too often

disebabkan kita x boleh hilang banyak2 dlm masa seminggu, jadi, beli lah penimbang 
elektronik yang accuracy dia 0.1kg. kalau penimbang jarum tu susah nak tengok
berapa gram yg kita hilang. lepastu, jangan timbang selalu sangat. kalau timbang
lepas makan konfem2lah naik 1kg; nanti takut hilang semangat. jadi tipsnye, timbang 
sekali seminggu je, right after bangun tidur. and then terus tulis berat dekat table.



4. Burn those calories

the big question is, camne nak burn calories? sonang jo. control makan, exercise.
control makan, exercise. control makan, exercise. :) ikut kemampuan diri sendiri.
kalau aku, aku makan sekali sehari je. tapi sebenarnya x bagus. kurangkan portion
je la. and exercise. aku tak suka exercise penat2, so aku jog selow-selow je tapi
sehari dalam 2jam. kalau buat strenuous exercise, 30minit cukup kot. depends la.


___________________________


itu je pun tips nye. senang kan? sikit2 lama2 jadi bukit.
jadikan control makan dan exercise tu rutin seharian.
and lihat je perkembangannya setiap minggu. :)


_________________________________________________________

*update: 10 November 2013


lost 6kg in total after four months x) alhamdulillah.


0 pendapat bernas:

tetamu

kelab kapucino

komen kapucino