My Picture

hai. saya eju. saya blog pasal macam2 subjek dan peristiwa. menetap di London utk 9 bulan dan di Malaysia utk 3 bulan, setiap tahun sehingga 2015.

More about me»

pray for Gaza

i admit i was ignorant of what's happening to the muslims around the world.
aku terlalu selesa dengan tempat dimana aku berpijak sekarang, sampai aku terleka, dan
malas nak peka pasal semua ni. but i did had the rough idea on what's happening, cuma 
empathy dan sympathy tu kuranggg sangat, astaghfirullah.


a few weeks ago, aku join satu program ni dimana, sorang brother ni point out pasal situasi
umat Islam sekarang. disebabkan terlalu banyak kisah pembunuhan and penindasan umat Islam,
lama2 kita dah jadi lali, sampai berita2 pasal ni dah tak affect our hearts. kenapa? lupakah kita
yang we are a one big family?? our brothers and sisters are suffering out there, and we can still
sleep comfortably on our beds?? :'(


masa brother tu cakap macam tu, i immediately imagined my family in the situation.
Allah.... lepas Israel lancarkan serangan ke Gaza, Palestine masa awal muharram lepas, dan after
 dengar berita kanak2 terbunuh, aku terbayangkan anak2 buah aku.. umar, uzma, ziqri, zaim, hariz, 
hanna, suri. they are no different than the kids in gaza. semua kanak2 ada hak untuk jalani
kehidupan selesa mcm yg kita jalani dulu. all gazans have the right to enjoy a peaceful life.


if u aren't aware of the israel-palestine conflict, this 5-min video can give u the rough idea:


and to listen to both sides of the story, this is an interesting one:


sudah terang lagi bersuluh kan, which side is right and which is wrong?


Rasulullah s.a.w pernah bersabda,
"nothing could change the qadr except du'a".
if you are reading this, jangan lupa include mereka dalam doa kita.
that's the least we could do :(

0 pendapat bernas:

Cerita kedai kopi

tetamu

kelab kapucino

komen kapucino