My Picture

hai. saya eju. saya blog pasal macam2 subjek dan peristiwa. menetap di London utk 9 bulan dan di Malaysia utk 3 bulan, setiap tahun sehingga 2015.

More about me»

kenapa malaysia lagi best

hari ni dah masuk lapan hari aku kat rumah untuk cuti 3 bulan selepas selamat tiba di klia dengan 
hanisah & intano sabtu lepas. seperti kawan2 yg lain, selepas almost setahun duduk kat negara
orang, boleh nampak perbezaan ketara malaysia dan uk.


bagi aku, duduk kat malaysia lagi best sebab;


1- tak payah pakai moisturiser
klu kat uk, kulit aku jadi kering, mengelupas, and sensitip. kena beli lotion la, moisturiser la.
whereas kat malaysia, takyah pakai moisturiser pun kulit dah lembap naturally. 


2- the foooooooooood.
duduk di uk buat aku rindukan ikan. sebab makanan utama aku kat rumah hari2 adalah ikan
sebab aku duduk dekat portdickson, so hari2 boleh dapat ikan fresh. tapi kat uk, susah nak
jumpa macam2 jenis ikan. ikan sembilang, ikan pari, ikan keli, ikan cencaru, tak lupa jugak 
udang dan sotong yang fresh, bukannya yang dah diproses mcm yang dijual kat sainsburys uk.


3- tudung dan hijab-friendly clothes
setahun asyik pakai 5 helai tudung pakai berulang-ulang. nak beli, takde jual tudung tiga segi..
klu baju plak, yg dijual mostly sleeveless and baju lengan pendek. baju lengan panjang ada,
tapi pendek takat pinggang.. bagi aku, malaysia jugak lah yg seronok utk shopping baju


4- waktu solat
kalau kat uk, waktu solat dia macam yoyo.. masa winter, pukul 4 petang dah masuk maghrib.
klu masa summer, pukul 4 pagi matahari dah terbit, habis waktu subuh.. agak mencabar disitu.


5- art materials EVERYWHERE
ni paling ketara bagi aku. betapa susahnya nak cari water colour kat uk.. even kat kedai
stationery (ryman) pon tak jumpa water colour, boleh tak? apatah lagi kedai runcit sainsburys atau
tesco.. yg dijual cuma low-quality colour pencils yang langsung tak pekat. even kertas kaler2 pun 
susah nak carik.. klu kat malaysia, pergi la mana2 kedai runcit, konfem ada jual water colour, poster
colour, pencil colour luna yang pekat, art block tersusun2, senang sangat2 nak jumpa..



len kali klu rajin aku blog pasal kelebihan uk yg patut malaysia contohi pulak. banyak tu. :\
0 pendapat bernas:

Cerita kedai kopi

tetamu

kelab kapucino

komen kapucino