My Picture

hai. saya eju. saya blog pasal macam2 subjek dan peristiwa. menetap di London utk 9 bulan dan di Malaysia utk 3 bulan, setiap tahun sehingga 2015.

More about me»

speech



masa saya kat kys, saya dan kawan-kawan suka dengar speech principal.
bukan sebab kitorang pay attention; sebab kitorang kira berapa kali beliau
sebut perkataan 'more or less'. itu memang favourite word beliau.



bila board of trustees datang je, kitorang mesti happy nak dengar speech.
sebab speech beliau SANGAAAAAT panjang. so, kitorang boleh skip kelas pagi.
maka bergelimpangan lah para pelajar membuta kat atas kerusi.


dan makin besar, setelah saya menjadi makin matang,
saya cuba untuk pay attention kepada pengisian ucapan2 orang yg berucap.
dan mengikut kira-kira, setengah jam adalah tempoh paling lama utk saya
beri perhatian sepenuhnya. selebihnya; BOSAN. BOSAN. BOSAN. =.="



justeru, bagi anda yang membaca (jika ada),
1st thing 1st, plan speech anda. tulis points apa yang anda nak cakap;
kalau lari dari topik pun, janganlah jauh sgt menyimpang dari topik
2ndly, tengok tentatif program. atau tanya emcee berapa lama tempoh yg
diberikan untuk anda bercakap. kalau terlebih masa, xyah la sampai sejam.
& 3rd and most importantly, OBSERVE reaksi pendengar. are they fidgeting?
are they looking at you directly? faham-faham lah bila nak berhenti bcakap.



=)


0 pendapat bernas:

Cerita kedai kopi

tetamu

kelab kapucino

komen kapucino