My Picture

hai. saya eju. saya blog pasal macam2 subjek dan peristiwa. menetap di London utk 9 bulan dan di Malaysia utk 3 bulan, setiap tahun sehingga 2015.

More about me»

anak-anak merdeka
tarikh: 31 Ogos 1945


"eju, saya kena pergi berperang. demi anak2 kita, demi generasi masa depan"
kata ashraf muslim, suamiku sambil mengemas begnya.


"tapi, bang..!" aku jerit sampai tersembur setitik air liur.


"xde tapi-tapi. ini muktamad. saya nak menyelamatkan anak bangsa!"


lalu ashraf muslim berlalu pergi sambil aku terjatuh melutut lalu menangis teresak-esak.. ashraf muslim jalan terus tanpa menoleh ke arahku sebab dia pun menangis jugak sebenarnya, tapi mahu control macho. aku menangis hari2 dirumah memikirkan nasib suamiku.


suami eju terkorban dlm peperangan terhadap penjajah,
namun, nama ashraf muslim tidak di-mention di dalam mana2 textbook sejarah.

______________________________________

tarikh: 31 ogos 2010


"esok cuti merdeka!" jerit adnan.

"cuti boleh tidur, tengok movie, buat homework" sahut hassan.

"ala, jom la gi tengok konsert merdeka malam ni. countdown.
pastu ada bunga api. mesti banyak awek yg turun!" ajak adnan.


_______________________________________

bandingkan dua senario ini.
dan lihatlah betapa kasihannya dekat ashraf muslim yg sanggup berkorban
demi kesenangan generasi kita pada hari ini yg boleh idup selesa.


kasihan juga dekat pejuang2 kemerdekaan yg lain.
di manakah rasa bersyukur kita? dimana penghargaan kita atas jasa mereka? T.T
9 pendapat bernas:

haha..cerita first tak ley tahan. eju n abgnya, shraf muslim. >_<

mursyidah

hahaha...nk gelakak bce post ni..eju2... still cm tu.. tp, itu la yg wt eju comel.. wakakakakaa..

eju

ummu: bukan abang, suami..hee =D

musyi: comel ke xD

ashraf muslim? laa suka dia lagi ke? hahaha kuat berangan betul. hahah

ptt ar aku asyik bersin jer....

eju

arina: mestilahhh =D

asyraaf: kenapa? flu?=p

eju
This comment has been removed by the author.

maka berlinanganlah air mata seorang pejuang sastera di selatan tanah air...

eju

mizan: hahahahhahaha mengong xDD

Cerita kedai kopi

tetamu

kelab kapucino

komen kapucino