My Picture

hai. saya eju. saya blog pasal macam2 subjek dan peristiwa. menetap di London utk 9 bulan dan di Malaysia utk 3 bulan, setiap tahun sehingga 2015.

More about me»

kena tindih?

pernah dengar orang tua2 cakap pasal kena tindih masa tidur x?
especially bile tidur terlentang, nanti ada hantu atau jin hempap badan sampai x boleh bangun walaupun kita dah sedar.


dalam tahun ni je, dah lima+ kali aku kena tindih.
aku yakin yg aku dah sedarkan diri, sebab aku nampak langsir kuning, siling dengan kipas jenama 'Mistral' berpusing, and meja study aku yg bersepah. aku dah terjaga, tapi aku tak boleh gerakkan badan aku langsung. otak nak send mesej kat tangan 'gerak lah tangan oiii!' tapi tangan xmau gerak jugak.=.="


aku tertanya-tanya,
betul ke kena tindih dgn hantu?
asal aku kena banyak kali dah?
xkan hantu tu suke kat aku kot?
=.=" seram seram


lalu aku pun google.. rupanya ada explanation dari aspek sains =)
namanya adalah 'Sleep Paralysis'. condition: lumpuh sementara
kondisi ini terjadi apabila kita masuk stage 'tidur nyenyak'
walaupun bila kita dah sedar sepenuhnya, malangnya, otak x activate electrical signal suruh swith on balik badan kita.. lalu kita pun jadi paralysed. inilah yg aku selalu kena..


ini sebab musabab 'sleep paralysis':

1. tidur dalam posisi terlentang terlalu lama
2. jadual tidur yang tak tentu arah (irregular sleep clock)
3. sleep/rest deprivation (tak cukup tidor la ni...penat sgt)
4. stress yang byk kat otak...masalah exam, house, bla3
5. pertukaran gaya hidup secara tiba2


oh, no wonder =.="
4 pendapat bernas:

saya suka tido telentang.
xpenah lak rasa kena tindih camtu.
malas bangun ade la. >.<"

i pun pernah rasa! dont wory! scary but normal...

kucing tu comey la xD

eju kene ngan antu ni,
bukan sleep paralysis ke ape.
dia terpikat ngan eju,
hahaha~

eju

faiz: sy juga jenis malas =.=

sara: normal but scary.. =S

feeq: memang ah.. haha

Cerita kedai kopi

tetamu

kelab kapucino

komen kapucino